*
بهمن 90 - محمدرضا ترابی زارچی * * +
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محمدرضا ترابی زارچی

برخیز که فجر انقلاب است امروز
بیگانه صفت، خانه خراب است امروز

هر توطئه و نقشه که دشمن بکشد

از لطف خدا نقش بر آب است امروز

 






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90 بهمن 11 توسط محمدرضا ترابی زارچی
طبقه بندی: انقلاب

سلام

خیلی خوشحالم که جلسات مذهبی خانوادگی و فامیلی در شهرمان سرچشمه زارچ چندین سال است که به خوبی ریشه دوانده و خیلی از خانواده ها به گرمی از آن استقبال کرده اند.

از اهداف این جلسات ارتباط بیشتر با قرآن و دعاست و از طرف دیگربا توجه به  اینکه مشغله های زیاد مردم دراین زمانه باعث کمرنگ شدن رفت و آمد های خانوادگی شده است این جلسات می تواند باعث رونق صله رحم شود.

در خانواده مادری ما بیاد پدر بزرگم مرحوم علی بمان دهستانی زارچی تقریباً از سال 1377یک جلسه دعای کمیل راه اندازی شد و بحمد الله استقبال خوبی از طرف فامیل صورت گرفت، کم کم همه با دعا خواندن آشنا شدند وپس از گذشت مدتی برای خواندن با هم رقابت میکردند. مدتها به همین منوال گذشت پیر، جوان، زن، مرد و بچه ها همه مرتباً در جلسه هفتگی که پنجشنبه شبها در منزل افراد فامیل به نوبت برگزار میشد شرکت میکردند. البته بچه های کوچک بیشتر به سرو صدا و بازی مشغول بودند و کسی با شلوغ بازی های آنها مخالفت نمیکرد چون همه می دانستند که آنها باید در سالهای بعد ستون اصلی جلسه باشند ، که همین طور هم شد و الان در جوانی و نوجوانی با دعا و قرآن مانوس بوده بطوریکه بچه های با سن و سال کم دائم برای خود از دعای کمیل و زیارت عاشورا زمزمه میکردند و این خیر و برکات زیادی را برای همه ما دارد.

پس از اینکه دعای کمیل و زیارت عاشورا به خوبی با دل و جان همه مانوس شد پیشنهاد شد جلسه تبدیل به جلسه قرائت قرآن گردد. و خیلی زود هم عملی شد. تعدادی قرآن و رحل اماده شد و رسماً جلسه ما به جلسه قرآن تبدیل شد.

وای به قرائت های اوایل جلسه مان، اصلاً اوضاع خوبی نداشت ولی همه میدانستند که شروع دعای کمیل هم برای عده ای سخت بود ولی بر اثر تکرار برای همه دعایی روان و لذت بخش شد. پس با جدیت ادامه یافت و خدا را شکر حالا دیگر حتی کم سواد ها هم می توانند در جلسه مان یک صفحه قرآن بخوانند.

در سال 1380یک صندوق تعاون بنام شهید فامیلمان شهید محمد حسن دادار (پسر خاله این حقیر) تأسیس شد. که هم اکنون بیش از صد عضو دارد و ماهیانه مبلغی به عنوان پس انداز توسط اعضاء واریز میشود و هر ماه به چند نفر وام بدون بهره فقط در مقابل یک برگ چک ضمانت پرداخت میگردد.

هم اکنون هر نفر 500 هزار تومان وام دریافت میکند که باز پرداخت آن حدود دوسال است (یعنی تا زمانی که همه افراد در یک دور وام دریافت نمایند) البته با توجه به این که تمام اعضای هر خانواده عضو هستند یک خانواده چهار نفری به عنوان مثال مبلغ دو میلیون تومان در یک ماه وام بدون ضامن و بدون بهره دریافت میکند.

در حال حاضر همه از عملکرد صندوق رضایت کامل دارند و تا کنون پس از پرداخت هر دوره به تمام افراد فامیل مبلغ وام برای دور بعد افزایش یافته است(چون با افزایش پس اندازماهیانه، سرمایه صندوق همیشه در حال افزایش است).

در حال حاضر برای اینکه جلسه دعای کمیل ما به فراموشی سپرده نشود ماهی یکبار در جلسات ماهیانه وام به جای قرآن دعای کمیل می خوانیم.

لازم است بگویم یکی از الزامات جلسات خانوادگی وجود یک مدیر قوی میباشد که باید مورد اعتماد همه بوده و ضمناً همه از وی اطاعت کرده و همچنین او را حمایت نمایند. در این مدت جناب آقای محمد ترابی زارچی (پدر این حقیر) هدایت جلسه را به خوبی برعهده گرفته اند.

از دیگر الزامات جلسه، هم بستگی بین فامیل و هم دلی آنهاست که باید سعی شود همه سطح توقعات خود را تعدیل نموده و نسبت به عقاید ونظرات هم احترام بگذارند تا هیچ گونه کدورت در جمع ایجاد نشود.

 ضمناً یکی از آفات جلسات نیز ورود به بحث های سیاسی داغ است که براحتی می تواند نه تنها جلسه بلکه همه فامیل رانیز از هم بپاشد. ما در جلسه مان تمام سعی مان این است که ازین مباحث دوری کنیم چون یکی دو مورد تجربه چنین کاری را داشته ایم که بحمدالله به خیر گذشت.

یکی از راههایی که برای رونق دادن به جمع خود استفاده کردیم برگذاری مسابقات مذهبی در ایام خاص و اهداء جوایز به افراد بوده که با استقبال همه بویژه کودکان، نوجوانان و جوانان مواجه شده است.(به عنوان نمونه برگزاری مسابقه از کتاب نهج الباغه ،حدیث غدیرو....) . جوایزمسابقه نیز اکثراً جوایز فرهنگی بویژه کتابهای مذهبی بوده بطوریکه هم اکنون دراکثر خانه ها کتاب نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و رساله مراجع تقلید در کنار قرآن و مفاتیح خودنمایی میکند.

البته طرح ها و پیشنهاد های زیادی از طرف اعضاء برای جذاب تر کردن جلسات مطرح می شود که به دلائل مختلف اجرا نشده است از جمله پیگیر نبودن طرح دهنده، بار مالی طرح، بررسی عواقب برخی طرحها و..... ، در این زمینه لازم است هر کسی طرح می دهد خودش نیز تا آخر پای حرفش بوده و زحمات آن را به متحمل شود  ولی متأسفانه اکثرآً دوست دارند نظر بدهند ولی اهل عمل نیستند.

امید است به فضل الهی همچنان توفیق با قرآن بودن در ما و خانواده مان وجود داشته باشد و گناهان ریز و درشتمان، این توفیق را از ما سلب نکند.

بسیارعلاقه مندیم افرادی که که به نوعی دستی در امور فرهنگی و جلسات مذهبی دارند ما را از راهنمایی خود بی نصیب نگذارند.

به امید روزی که تک تک افراد جامعه ما با قرآن و ائمه اطهار علیهما السلام مأنوس باشند که این تنها راه سعادت ماست و جز این راه تمام راهها ضلالت و گمراهی است.

والسلام

احسان ترابی زارچی - یزد - سرچشمه زارچ

 

 






نوشته شده در تاریخ جمعه 90 بهمن 7 توسط محمدرضا ترابی زارچی

 

یکی از دوستان چه زیبا نوشته بود:

گاهی به لطف خداوند خود را همچون عقابی بر فراز آسمان می یابم.

 

اما ناگاه فقط به خاطر لذت خوردن موشی ،

به سوی زمین خاکی شیرجه می زنم

و
آسمانی بودنم را به موشی می فروشم


 

  






نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90 بهمن 3 توسط محمدرضا ترابی زارچی
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin

*
*